فرش کاشان

فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان

فرش کاشان

فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان

ترنج چیست؟!

قبل از اینکه در مورد ترنج توضیح دهیم بهتر است یک مطلب کوتاه و جذاب را برایتان بگوییم .
به عنوان یک ایرانی باید بدانید اولین و کهن ترین فرش مربوط به ایران است . محققان و باستان شناسان روسی سال 1328 در منطقه ی سیبری روسیه توانستند فرشی را کشف کنند که آنرا منسوب به ایران میدانند .
این فرش پازیریک نام دارد و در تمام بافت فرش نقش و نگار های اصیل ایرانی به چشم میخورد . با توجه به نقش هایی از سربازان هخامنشی موجود در فرش باستان شناسان پیشینه ی این فرش را مربوط به 3400 سال قبل میدانند .
همانطور که توضیح داده شد نشانه ی اصیل بودن یک فرش ایرانی و فرش کاشان وجود ترنج در طرح کلی فرش است .
اگر خانه های قدیمی دوره های گذشته را دیده باشید در وسط خانه حوضی به شکل های مستطیل ، دایره و گاها" بیضی وجود دارد که زیبایی و اصطلاحا" صفای خانه را دو چندان میکند .
یک طرح اصیل ایرانی نیز دارای ترنج بوده که با فاصله از حاشیه ی دور فرش با همان اشکال هندسی حوض های قدیمی بافت شده اند و یادآور اصالت ، زیبایی و رنگ های اصیل ایرانی و قدیمی هستند  . اما به تازگی با ورود طرح ها و نقشه های افشان و مدرن ، استفاده از ترنج کمتر شده است .
اگر سعی دارید دکوراسیون داخلی منزلتان را اصیل ، زیبا و فضا را بزرگتر از آنچه هست نشان دهید بهترین انتخاب فرشه های دارای ترنج هستند .

در فلسفه معنوی ترنج ، آنرا تصویر کامل و مانعی برای سیر و حرکت بشر به سوی خداوند است . ترنج کلیتی از نظام هماهنگ و شکل یافته اشکال هندسی و نماد بیانگر روح انسان است . نظمی آمیخته با درک و عقل و منطق .
محقاقن ریشه ها و الهامات نقش های بوجود امده توسط مسلمانان را عناصری انتزاعی و رمزی میدانند .
مصداق بارز حرکت ترنج به درون خود با کمی تامل و تعمق ، در احکام اسلامی یاد اور" نماز و حج"  است .
بنابراین نقش ترنج با توجه به فراگیری و کثرت آن در تمام مناطق ایران خصوصا سقف های مساجد ، بازارچه های قدیمی ، حوض خانه های قدیمی و... از سرچشمه ای غنی در طول تاریخ نشات میگیرد .
در عین حال برخی نویسندگان معتقدند این طرح ابتدا روی کتاب بوجود امده و سپس قالی بافان از آن اقتباس کرده و در فرش ها بافته اند .
نقش ترنج در قالی های جدید نمونه ی تکامل یافته ی ترنج های قدیمی ست که قبلا با استفاده از اشکال هندسی داخل هم اصطلاحا" بصورت چند حوضی وجود داشته اند.
 

خرید مستقیم فرش از کارخانه  کاشان

فرش کاشان یکی از قدیمی ترین و همچنین باکیفیت ترین فرش های ماشینی را در اختیار داشته و روزانه محصولات زیبا تری را به بازار عرضه می دارد. برای خرید فرش ماشینی در ابتدا به سایت قالی کاشان که نوعی فروشگاه اینترنتی فروش فرش می باشد مراجعه کرده و خرید خود را به صورت مستقیم از کارخانه انجام دهید. ارسال فرش به سراسر نقاط ایران به صورت رایگان نیز می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد