فرش کاشان

فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان

فرش کاشان

فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان

واژه شناسی فرش و قالی

ترنج فرش ماشینی

همه ما علاقه بسیاری به فرش ایرانی داریم. شاید این علاقه ریشه در گذشته ما دارد. مردم سرزمین ما در اعصار مختلف تلاش کرده اند، هر یک چیزی به فرش این هنر زیبا و گستردنی بیفزایند. زندگی ما ایرانی ها با فرش عجین شده است. و همین مسئله شاید علاقه ما را به دانستن پیشینه فرش بیشتر می کند. با وجود این، شاید کمتر ایرانی باشد که از ریشه ها و پیشینه فرش، این هنر زیبای سرزمین مادری، اطلاعات زیادی داشته باشد. در این مطلب و سلسله مطالب آینده تلاش داریم که اطلاعات مجمل و در عین حال جذابی درباره فرش ایرانی و به خصوص فرش کاشان در اختیار قرار دهیم. بیایید از ابتدا شروع کنیم و با هم نگاهی به معنای قالی یا فرش بیندازیم تا به دنیایر رمز و راز به تدریج وارد شویم.

قالی یا فرش چیست؟

قالی یا فرش نوعی گستردنی بافته شده از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می‌رود. به دست بافتهٔ پُرزدار و گره‌دار قالی گفته می‌شود. از آنجا که قالی و فرش همیشه نقش‌های زیبا بر خود داشته‌اند، امروزه به جنبهٔ تزئینی آن نیز توجه می‌شود. از سال ۱۳۹۳ به بعد شهر کاشان به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی و این اثر ماندگار در میراث ملموس یونسکو با شماره ۰۰۳۸۳ ثبت گردید. هم‌اکنون بیش از ۱۲۰۰ کارخانه تولید فرش ماشینی و ۷۰۰ کارگاه تولید فرش دستبافت در منطقه کاشان و آران و بیدگل مشغول به فعالیت می‌باشد. صادرات فرش در ایران یکی از فعالیت‌های اقتصادی پر سود محسوب می‌شود. 

واژه قالی یا فرش و واژه های مرتبط با آن از کجا می آیند؟

در زبان پهلوی واژه‌های گوناگونی برای اشاره به انواع گستردنی‌ها به کار برده می‌شد: برای قالی نفیس از بَت یا بوپ، برای نمد و فرش از نمت استفاده می‌شد و برای فرش و بستر از ویستَرْگ که از ویستردن (wistardan) گرفته شده که در فارسی امروز، گستردن گفته می‌شود.


اما واژهٔ قالی یا غالی از نام شهری به نام قالین (اصل نام شهر مشخص نیست هرچند قلعه و نه شهری وجود دارد که به انگلیسی غالین جاکار و بِرداوان می‌نامند و در خود ارمنی برداوان می‌گویند) در ارمنستان که در آن دوران بخشی از ایران باستان بوده‌است، گرفته شده‌است. البتّه فرهنگ لغت عمید کلمهٔ قالی را برگرفته از کلمهٔ ترکی قالین به معنای فرشِ پُرزدار که با نخ و پشم به رنگ‌های مختلف بافته می‌شود، معنی کرده‌است.

معنای «بوب» در لغتنامه دهخدا چنین آمده‌است:

فرش و بساط خانه… فرشی که آن را انبوب نیز گویند… در ارمنی، بوب و پهلوی، بوپ. در تاریخ طبری از ابوجعفر محمد بن جریر طبری (حدود ۲۶۶–۳۱۰) و ترجمه و تألیف ابو علی محمد بلعمی (۳۲۵) واژه «بساط» مترادف فرش آمده‌است. در آنجا از «فرش بهارستان» سخن می‌رود که در حملهٔ اعراب به ایران از کاخ تیسفون بدست آمده‌است. در معجم البلدان از یاقوت حموی (اوایل سده هفتم هجری قمری) چنین می‌آید: «بساطی یافتند از دیبا، شصت آرش اندر شصت آرش». در نُزهَة القُلوب حمدالله مستوفی (۷۵۰) از قول ابوعون صاحب کتاب الذیج چنین آمده‌است: «در قالی‌قلا فرشی بافته می‌شود که آن را قالی نامند و قالی نسبت اختصاری است به شهر قالی‌قلا و قالی‌قلا شهری است در ارمنستان کبیر... از عهد انوشیروان، هنوز ارمنستان بدست ایرانیان بود تا اسلام آمد… «ارمینیاغس» یکی از مردم ارمنستان زمام حکومت… را در دست گرفت. پس از وی زنی به حکومت رسید بنام «قالی» و شهری ساخت و آن را «قالی‌قاله» نامید که به معنای احسان است.»

فرش مدرن و فانتزی


فرش فانتزی و مدرن بسیار خاص هستند و نقطه مقابل فرش های سنتی هستند. فرش های مدرن ، سراسر رنگ و زیباییی هستند و از طراحی خاص و منحصر به فرد برخوردارند. طراحی زیبا در این نوع فرش ها فضایی متفاوت در منزل شما به وجود خواهد آورد . فرش مدرن همان طور که از اسمش پیدسات مناسب فضاهایی با دکوراسیون مدرن است اگر عناصر دکوراسیون شما دارای رنگ های محدود و انتخاب شده هستند، فرش مدرن و فانتزی که با رنگ عناصر محیطی شما هماهنگ باشد، می تواند انتخاب مناسبی برای فضای مورد نظر شما باشد . 

کابرد دیگر این فرش ها در محیط کاری است که فضایی مدرن با وسایل جدید و مدرن دارند. با خواندن مطلب زیر با فرش مدرن و فانتزی بیشتر آشنا شوید.

فرش مدرن و فانتزی، انتخابی مقرون به صرفه

در بیشتر فرش های مدرن، طرح های فرش برخلاف فرش های سنتی داری نقوش ریزی نیستند. این ویژگی باعث می شود که در بافت فرش مدرن، نیازی به استفاده از تراکم بالا و تکنولوژی های جدید فرش ماشینی نباشد.

اگر به دنبال فرش ارزان مثلا در اتاق خواب خود یا در محل کارتان هستید، فرشی که با صرف هزینه اندک، فضای شما را زیبا و به روز کند، فرش مدرن و فانتزی انتخاب مناسبی برای شما است.

جنس نخ بدون پرز و حساسیت در فرش مدرن

یکی دیگر از ویژگی هایی که برای برخی از خریداران بسیار مهم است، جنس نخ خاب فرش است. در فرش های مدرن کاشان، نخ خاب معمولا از جنس پلی اوژن یا پلی پروپیلن است. ویژگی بارز این جنس های نخ، بدون پرز و بدون حساسیت بودن آن ها است.

البته در نخ های آکرلیک هیت ست شده هم تلاش شده است که پرزدهی فرش کاهش پیدا کند. اما این فرش ها کم و بیش در ماه های اول استفاده پرز می دهند. این درحالی است که فرش های با جنس نخ خاب پلی پروپیلن و پلی اوژن از همان ابتدا بدون پرز هستند و برای افراد حساس مناسب ترند.

پیش از خرید فرش مدرن و فانتزی کاشان به این نکته توجه نمایید

در بالا به این نکته اشاره کردیم که نخ خاب مورد استفاده در فرش های مدرن، بدون پرز و حساسیت است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که دوام و کیفیت نخ آکرلیک هیت ست شده، نسبت به نخ های پلی اوژن و پلی پروپیلن بیشتر است.

با این وجود قالی کاشان فرش مدرن را با بهترین جنس و با ضمانت به شما تحویل می دهد. با بازدید از گالری فرش مدرن قالی کاشان ، مجموعه ای از زیباترین فرش های مدرن و فانتزی با بهترین کیفیت را برای خود سفارش دهید.

فرش ۱۵۰۰ شانه کاشان و عوامل مؤثر بر قیمت فرش ماشینی


با رونق تولید فرش ماشینی در سال­های اخیر بسیاری از فروشندگان، به خریدوفروش فرش روی آورده ­اند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام قالی کاشان، روش‌های متنوعی با افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند برای خرید فرش ماشینی وجود دارد. ازجمله خرید اینترنتی فرش از سایت و شبکه های اجتماعی. در این تنوع روش‌های فروش فرش، چگونه خرید مطمئن و همراه با آرامشی داشته باشیم؟

چه عواملی بر قیمت فرش ماش‍‌ینی تأثیرگذار هستند؟

آیا برای شما پیش‌آمده که دو فرش با طرح و رنگ مشابه را با دو قیمت در دو فروشگاه فرش مشاهده کنید؟ این تفاوت قیمت همیشه به دلیل تفاوت در سود فروشنده نیست. بلکه عواملی هستند که بر کیفیت و درنتیجه قیمت فرش ماشینی مؤثر هستند.

مهم­‌ترین عامل در تعیین قیمت فرش ماشینی، شانه و تراکم است. با افزایش شانه فرش، تراکم آن نیز افزایش می­‌یابد که به معنای ریزبافت‌ترشدن فرش ماشینی است. فرش ریزبافت‌تر، زیباتر و گران­تر است، چراکه نیاز به تکنولوژی­های گران­تری دارد.

عامل دیگر در قیمت فرش کاشان، جنس نخ به­ کاررفته در خاب فرش است. یک نخ ایده ­آل فرش ماشینی دارای استحکام لازم جهت استفاده در ماشین‌های تولید فرش است، ضد حساسیت، بدون پرز و مقاوم در برابر حرارت است و تا چندین سال، ظاهر و ایستایی خود را از دست نمی­‌دهد. انواع نخ‌­های به ­کار رفته در فرش ماشینی کاشان، هرکدام دارای ویژگی­‌های خاص خود هستند. از این میان نخ آکرلیک هیت­‌ست­‌شده، دارای دوام بالاتر و قیمت بالاتری است و نخ­‌های پلی­استر، حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند و نسبتاً قیمت پایین­‌تری دارند.

علاوه بر موارد بالا، کاهش ارتفاع نخ خاب فرش، کاهش اندک ابعاد فرش ماشینی و کاهش میزان تراکم فرش، از عوامل دیگری هستند که از کیفیت و قیمت فرش ماشینی می‌کاهند؛ بنابراین نیاز است که علاوه بر داشتن آگاهی، خرید فرش خود را از یک فروشگاه فرش معتبر انجام دهید.

فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا فرش ۱۲۰۰ شانه؟

پاسخ این سؤال بستگی به انتظارات شما از فرش ماشینی دارد. اگر عادت به سبک زندگی ایرانی دارید و روی فرش می‌نشینید و دراز می‌­کشید، فرش ۷۰۰ شانه بخرید. چراکه ارتفاع نخ خاب در فرش ۷۰۰ شانه بیشتر است؛ اما اگر زیبایی فرش برای شما اهمیت بیشتری دارد و بیشتر روی مبل و صندلی می‌نشینید، فرش ۱۲۰۰ شانه با طرح‌های زیبا و ریزبافت، انتخاب بهتری است.

علاوه بر این قیمت فرش، عامل مهمی در خرید فرش ماشینی است. قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه ۳۰ تا ۳۵ درصد از قیمت فرش ۷۰۰ شانه بیشتر است. بااین‌وجود برای مصارفی مثل فرش آشپزخانه یا فرش محل کار، فرش ارزان‌تر مثل فرش ۵۰۰ شانه یا فرش ۳۲۰ شانه، مناسب‌تر هستند.

در این میان فرش ۱۰۰۰ شانه کاشان، انتخاب بسیاری از مردم در خرید فرش ماشینی است. چراکه هم ازنظر قیمت فرش و ارتفاع نخ خاب آن و هم ازنظر ریزبافت بودن و زیبایی طرح‌ها، رتبه میانگین دارد.

فرش ۱۵۰۰ شانه و فرش ۱۶۰۰ شانه کاشان، زیباترین فرش‌های ماشینی

جدیدترین تکنولوژی فرش ماشینی را می‌توان در فرش ۱۵۰۰ شانه و فرش ۱۶۰۰ شانه جستجو کرد. این فرش‌های زیبا چشم بیننده را به خود خیره می‌کنند. می­ توانید با خرید فرش‌های ۱۵۰۰ شانه و ۱۶۰۰ شانه کاشان، این اطمینان را داشته باشید که فرش ظریف‌تر در بازار فرش ماشینی نیست که آن را ازدست‌داده باشید.

با توجه به قیمت فرش ۱۵۰۰ شانه دغدغه بسیاری از خریداران فرش این است که چگونه فرش اصل را از تقلبی تشخیص دهند. تولیدکنندگان اندکی به تولید فرش ۱۵۰۰ شانه و ۱۶۰۰ شانه می‌پردازند. یکی از آن­ها، قالی کاشان است که به‌عنوان اولین مرجع فروش فرش ۱۶۰۰ شانه به‌صورت اینترنتی شناخته می‌­شود. در https://ghaliekashan.com می‌توانید انواع طرح‌های فرش ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ شانه را مشاهده و مقایسه کنید و با کمترین قیمت ممکن، خرید اینترنتی داشته باشید.


علاوه­ براینکه قالی کاشان، با مجموعه مقالاتی  ( https://ghaliekashan.com/comprehensive-guide-carpet-shopping)اقدام به معرفی ویژگی­های مختلف فرش ماشینی خوب و نحوه تشخیص آن کرده ­است، در هنگام خرید این دسته از فرش باید توجه کرد که قیمت فرش ۱۵۰۰ شانه تا ۴۰ درصد بیشتر از قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه است. همین‌طور ارتفاع نخ خاب در فرش ۱۵۰۰ شانه کم و حدوداً ۷ میلی­متر است.

خرید  فرش کاشان باقیمت ارزان‌تر از فروشگاه‌های اینترنتی فرش ماشینی

خرید اینترنتی فرش ماشینی یکی از راه‌­های خرید فرش ارزان است. ولی چگونه می‌توان به یک فروشگاه اینترنتی فرش ماشینی اعتماد کرد؟

صاحب‌امتیاز یک فروشگاه معتبر اینترنتی، دارای نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این نماد محرمانه بودن اطلاعات شما، درست بودن اطلاعات فرش و ضمانت کیفیت فرش را تضمین می‌کند.

تنوع طرح و رنگ و برند در سایت خرید فرش، به شما کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشید. امکان مقایسه فرش‌ها، کم بودن قیمت و معتبر بودن سایت، از عواملی است که خرید فرش را مطمئن‌تر خواهد کرد.

سایت‌های فروش اینترنتی فرش مستقر در کاشان، برای خرید فرش کاشان مناسب­تر هستند، چراکه فرش را به‌طور مستقیم از درب کارخانه می­‌فروشند و مشکلات ممکن را به‌طور مستقیم پیگیری و حل می‌­کنند.

یکی از سایت‌های معتبر درزمینهٔ فروش فرش کاشان، سایت قالی کاشان است. تنوع در شانه و تراکم و نوع و شکل فرش، کیفیت بالای فرش‌های ماشینی ارائه­ شده و خدمات پس از فروش مناسب از ویژگی­های این فروشگاه اینترنتی فرش است. علاوه­ براین­که چنانچه فرش موردنظر خود را به هر دلیلی نتوانید در این سایت پیدا کنید، کارشناسان زبده قالی کاشان، شما را دریافتن فرش موردنظر خود، یاری می‌کنند.

خرید فرش 1200 شانه کاشان مستقیم از کارخانه


فرش 1200 شانه کاشان چنان زیبایی و ظرافتی در طرح دارد که در بازار از آن به عنوان فرش دستبافت نما یاد می‌شود. اما متناسب با همین زیبایی قیمت این نوع فرش نیز نسبت به فرش‌های 700 و 1000 شانه بالاتر است. پیشنهاد می‌شود افرادی که قصد خرید فرش 1200 شانه کاشان را دارند قبل از خرید، این مقاله را بخوانند.

شهر کاشان از دیرباز به عنوان یکی از مهم‏ترین مراکز تولید فرش در ایران، چه فرش دستباف و چه فرش ماشینی مورد توجه بوده است. رونق تولید فرش کاشان در سال‌‏های اخیر، این فرش را بیش از پیش مورد توجه خریداران فرش ماشینی قرار داده است. رقابت تنگاتنگ بین بیش از 200 کارخانه فرش در کاشان سبب شده کیفیت و تنوع طرح و رنگ افزایش پیدا کند و نیز قیمت فرش کاشان به نسبت دیگر فرش‌های ماشینی کاهش یابد. با وجود ‏این‏که چند سال از ظهور فرش 1200 شانه کاشان می‏‌گذرد، این فرش زیبا همچنان جایگاه خود را در بین خریداران مشکل پسند ایرانی حفظ کرده است. در این مقاله به دلایل این محبوبیت و مزایا و معایب خرید فرش 1200 شانه پرداخته می‌شود. سپس خرید اینترنتی را به عنوان یک راه ارزان و ساده جهت خرید فرش از کارخانه معرفی کرده و روش امن جهت یک خرید اینترنتی مطمئن، از نظر می‌گذرد.

فرش 1200 شانه کاشان، زیبا و ریزبافت فرش 1200 شانه کاشان با تراکم 3600، یکی از پرفروش‌‏ترین فرش‌های کاشان است. دلیل پرطرفدار بودن این فرش، ریزبافت بودن آن در مقایسه با فرش‌های با تراکم پایین‏تر مثل فرش 700 شانه و فرش 1000 شانه کاشان است.

اگر فرش‌های 1200 شانه نمایشگاه‏‌های فرش بررسی شود و یا سری به سایت‏‌های خرید اینترنتی فرش زده شود، می‌توان متوجه زیبایی فوق‏ العاده و تنوع بی‏‌نظیر موجود در طرح و رنگ فرش‌های 1200 شانه کاشان شد. علاوه بر این که طرح‏‌های معروف فرش مثل فرش طرح افشان و فرش طرح کاشان به دلیل ریزبافت بودن در این نوع فرش زیباتر و چشم‌نوازتر می‏‌شوند.

البته فرش 1200 شانه، ریزبافت‏‌ترین نوع فرش در بازار فرش ماشینی کاشان نیست. اما به دو دلیل این فرش نسبت به فرش 1500 شانه، محبوبیت بیشتری دارد.

چرا فرش 1200 شانه نسبت به فرش 1500 شانه محبوبیت بیشتری دارد؟

اولین و مهم‏ترین دلیل، این است که تعداد کمی از تولیدکنندگان فرش ماشینی کاشان مثل فرش محتشم کاشان، اقدام به تولید فرش 1500 شانه کرده‌‏اند و به همین دلیل تنوع طرح و رنگ در فرش 1200 شانه نسبت به فرش 1500 شانه به مراتب بیشتر است. شاید برخی تعجب کنند اگر بدانند که تنوع فرش‌های ساده و گل برجسته 1200 شانه نسبت به فرش‌های 1000 شانه هم بیشتر است که دلیل آن تا حد زیادی اقبال خریدار به این فرش زیبا است. این تنوع به حدی است که تقریبا تمام سلیقه‌‏ها را در انتخاب فرش تحت پوشش قرار می‏‌دهد.

دلیل دوم، قیمت فرش 1200 شانه کاشان است. با وجود این‏که فرش 1200 شانه نسبت به فرش 1000 شانه تنها حدود 10درصد افزایش قیمت دارد، قیمت فرش 1500 شانه، تقریبا 40درصد بیشتر از قیمت فرش 1200 شانه است. این در حالی است که ریزبافتی و زیبایی رنگ و نقش در فرش 1200 شانه از دید بیشتر خریداران فرش ماشینی کافی است.

نکته‌‏ای که باید در خرید فرش 1200 شانه کاشان در نظر داشت، با وجود تمام مزایای فرش 1200 شانه، این است که به دلایل فنی، هر چه تراکم فرش بالاتر می‌‏رود، ضخامت نخ خاب و به تبع آن ارتفاع نخ خاب کاهش می‌‏یابد. اگرچه زیبایی و ریزبافت‌‏تر بودن فرش، در هنگام خرید شخص را قلقلک خواهد داد، اگر فرد از جمله کسانی باشد که سبک زندگیش بیشتر به سبک زندگی سنتی ایرانی نزدیک است یا ترجیح دهد که فرش زیر پای او تا اندازه زیادی نرم باشد، می‌‏تواند خرید فرش با شانه و تراکم پایین‏‌تر مثل فرش 700 شانه را امتحان کند. تنوع طرح و رنگ در فرش 700 شانه کاشان، به خصوص در فرش بزرگمهر و فرش عقیق بسیار زیاد است، علاوه ‏بر این‏که قیمت فرش 700 شانه نسبت به قیمت فرش 1200 شانه کاشان حدود 30درصد کمتر است.

خرید فرش از کارخانه یا چگونه یک خرید ساده و ارزان داشته باشیم

اگر چه کیفیت فرش ماشینی دغدغه تمام خریداران فرش کاشان است، هر کسی دوست دارد که فرش باکیفیت را به کمترین قیمت ممکن خریداری کند. یک راه سرراست خرید مستقیم فرش از کارخانه است.

البته خرید فرش از کارخانه، مخصوصا برای خریدارانی که در شهرهای دور نسبت به شهر کاشان، زندگی می‌کنند، چندان آسان به نظر نمی‌‏رسد. از طرفی خرید فرش از فروشگاه‏‌های فرش محلی کوچک امکان مقایسه طرح‏‌ها و رنگ‏‌های مختلف از شرکت‏‌های مختلف را به خریدار نمی‏‌دهد و از طرف دیگر، خرید فرش از نمایشگاه‌‏های بزرگ که تا حدی امکان مقایسه فرش‌ها را در اختیار می‏‌گذارند، به دلیل هزینه‏‌های گزاف نمایشگاه، برای مشتری فرش ماشینی گران در می‌‏آید.

یک راه ساده که به لطف پیشرفت تکنولوژی در دسترس همگان قرار دارد، خرید اینترنتی فرش است. می‏‌توان با خرید از فروشگاه‏‌های اینترنتی فرش که مدیریت آن‏ها در شهر کاشان مستقر است، اطمینان حاصل کرد که نماینده‌ه‏ایی برای پیگیری سفارش خود در کمترین زمان ممکن دارند و خرید فرش از کارخانه، بدون واسطه و ارزان انجام شده‌ ‏است.

علاوه ‏بر این‏که سایت‌‏های خرید اینترنتی فرش، امکان مقایسه فرش‌های تولیدی کارخانجات مختلف در طرح‌‏ها و رنگ‏بندی‌‏های متنوع و متفاوت را فراهم می‌‏کنند و این ویژگی خریدار را مطمئن می‌‏کند که به خرید بهترین و زیباترین فرش ممکن آن هم به طور مستقیم از کارخانه اقدام کرده است.

چگونه به سایت خرید اینترنتی فرش از کارخانه اعتماد کنم؟

برای خرید اینترنتی فرش، نباید به سراغ شبکه‌‏های اجتماعی و فروشنده‏‌های با هویت تایید نشده رفت. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اقدام به اعطای نماد اعتماد الکترونیک برای فروشگاه‌‏های معتبر اینترنتی کرده است. با استفاده از این نماد، مواردی چون هویت فروشنده فرش کاشان، صحت اطلاعات وارد شده برای فرش و ضمانت کیفیت فرش تایید می‏‌شود.

با مقایسه قیمت و ویژگی‏‌ها و برندهای فرش ارائه شده توسط سایت‏‌های خرید فرش از کارخانه و با اندکی اطلاعات که معمولا سایت‌‏های معتبر خرید فرش در اختیار می‌‏گذارند، می‌‏توان در هر کجای ایران، خرید فرش امن و راحتی را به طور مستقیم از کارخانه تجربه کرد.

سایت قالی کاشان به نشانی ghaliekashan.com یکی از سایت‌‏های خرید اینترنتی فرش از کارخانه با مدیریت مستقر در کاشان و دارای نماد اعتماد الکترونیک است. علاوه بر این که این سایت، در مجموعه مقالاتی اقدام به معرفی اصطلاحات و ویژگی‏‌های فرش ماشینی به خریداران کرده که به خریداران در انتخاب فرش مورد نظر یاری می‌‏رساند.