فرش کاشان

فرش کاشان

فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان
فرش کاشان

فرش کاشان

فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان

فرش کلاریس ، نسل جدید فرش ماشینی

1816-249x350.jpg


فرش کلاریس، نسل جدید فرش ماشینی

فرش کلاریس کاشان ، جدیدترین تکنولوژی فرش ماشینی است که به تازگی راه خود را به بازار فرش ماشینی کاشان باز کرده است. تنوع طرح و نقش، تراکم بالای رنگ های زیبا، شباهت زیاد به فرش های دستباف و قابلیت بالای سفارشی کردن طرح فرش، از ویژگی های منحصر به فرد فرش کلاریس است. با ورود به دنیای فرش کلاریس تجربه متفاوت و جذابی از فرش ماشینی را پیش رو خواهید داشت.

افزایش ظرفیت تولید فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف، باعث کاهش قیمت می شود و افراد بیشتری را قادر می سازد که خانه خود را با طرح ها و نقش های زیبا و منحصر به فرد فرش تزیین کنند. به علاوه اینکه صنعت فرش ماشینی روز به روز در حال تنوع و تکامل است. این ویژگی باعث می شود با دایره انتخاب وسیعی رو به رو باشیم و در نتیجه با هر مدل چیدمان و دکوراسیون منزل، تعداد قابل توجهی قالی وجود داشته باشد تا ما هر کدام را مطابق با سلیقه خود انتخاب کنیم.

در میان این تنوع طرح و نقش، فرش کلاریس، با خصوصیات منحصر به فرد خود، دنیایی از تنوع و جذابیت را مقابل دیدگان خریداران فرش ماشینی کاشان نمایان می کند و به عنوان رقیبی سفت و سخت در مقابل فرش های دستباف قد علم می کند. فرش ماشینی کلاریس، فرشی مختص نسل امروز برای سلایق درجه یک و ناب است. کلاریس از نظر لغوی به معنای خلاق، باصلاحیت و مدرن است و به لحاظ کاربرد در صنعت فرش ماشینی نیز دارای خلاقیت در نسل جدید فرش بوده است.

فرش کلاریس کاشان: تکنولوژی چاپ تصویر بر روی فرش

مهم ترین ویژگی فرش کلاریس نسبت به فرش های دیگر، تکنیک تولید آن است. در روش های بافت غیر کلاریس، فرش با نخ ها و الیافی که از قبل رنگ شده اند، بافت می شود. در هنگام بافت، متناسب با طرح و نقشه فرش ماشینی، نخ ها با رنگ های مختلف وارد فرآیند بافت می شوند. ولی در روش بافت کلاریس اینگونه نیست.

در فرش کلاریس، فرش از ابتدا بدون رنگ و سفید بافت و کامل می گردد و بعد از آن، طرح و نقشه روی فرش بدون رنگ، چاپ می شود. مثالی که می توان در مورد فرش کلاریس به کار برد، پرینتر های رنگی کاغذ است. در هنگام پرینت یک تصویر رنگی، دستگاه پرینتر با توجه به روش چاپ خود، تصویر را با همان طیف رنگی روی کاغذ سفید چاپ می کند.

در دستگاه فرش ماشینی کلاریس نیز همینگونه است. هر تصویری از نقشه فرش دستباف گرفته تا تصویر خود شما با استفاده از تکنولوژی فرش کلاریس قابل چاپ بر روی فرش ماشینی است.

فرش کلاریس ، یک فرش 700 شانه تراکم 2550 است که همین میزان شانه پایین، در ضخامت بالای فرش نقش مهمی دارد و می توان این موضوع را در نظر گرفت که قابلیت پا خور بودن را دارد. در نتیجه می توان در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد نیز پهن کرد. فرش کلاریس ویژگی هایی دارد که می تواند متناسب با آن ویژگی ها، یکی از بهترین اولویت های شما در خرید فرش کاشان باشد. 


سجاده فرش کاشان

 

سابقه ظهور فرش سجاده ای در صنعت فرش ماشینی، به دهه هفتاد بر می گردد. بنابراین می توان گفت این نوع فرش، یک فرش جوان است. کاربرد این فرش به حرم ها، مساجد، حسینیه ها و نمازخانه های مراکز دولتی و مذهبی محدود می شود. در سال های اخیر اقبال نسبت به فرش سجاده ای کاشان افزایش چشمگیری داشته است. سهولت پهن کردن سجاده فرش در محیط مسجد و امکان جا به جایی و شست و شوی آسان آن باعث استقبال بی نظیر خریداران ار این فرش ماشینی شد . هم چنین از آن جا که این فرش ماشینی به صورت فرش طرح 700 شانه و یا فرش 700 شانه بافته می شود دوام و ماندگاری بالا و قیمت مناسب دارد که این فرش ماشینی آن را به بهترین گزینه برای مکان پر رفت و آمد مسجد می کند . در این مقاله با ما همراه باشید تا به ویژگی های استفاده از فرش سجاده ای در نمازخانه مورد نظر خود پی ببرید.

فرش سجاده ای، راه حلی ساده برای مرتب کردن صفوف نمازگزاران


یکی از مزایای فرش سجاده ای که موجب اقبال هیات امنای مساجد و مسئولین ادارات دولتی شده است، توانایی این فرش در مرتب کردن صفوف نمازگزاران است. در گذشته به این منظور از ملافه های طویل که با عرض 20 الی 30 سانت بریده شده بود، استفاده می کردند، به طوری که نمازگزاران، مهر نماز را بر روی این ملافه ها قرار می دادند.

با استفاده از فرش سجاده ای، دیگر نیازی به استفاده از وسایل کمکی و نیروی کمکی نیست و صفوف نمازگزاران به طور ذاتی مرتب خواهد شد. این مزیت در مکان های بزرگ تر (مثل حسینیه ها و حرم ها) با تعداد نمازگزاران زیاد بیشتر به چشم می خورد. چرا که مرتب کردن صفوف نمازگزاران در چنین مکان هایی حتی با کمک تعداد زیاد خادم، کاری طاقت فرسا است.

فرش سجاده ای، شکیل و ارزان


یکی از مزایای فرش سجاده ای نسبت به فرش های سنتی این است که در فرش های سنتی، فرش در اندازه های استاندارد، مثلا فرش 12 متری، فرش 9 متری و فرش 6 متری بافته می شود. این اندازه های استاندارد، معمولا برای منازل مناسب هستند. زیرا در معماری های سنتی، اندازه اتاق ها هم با همین استاندارد در نظر گرفته می شد تا فرش به اصطلاح گوش تا گوش اتاق را بگیرد و در معماری های مدرن، فرش معمولا فقط قسمت مرکزی اتاق را می پوشاند و در دیگر قسمت های اتاق، پوشش اغلب سرامیک یا پارکت نمایان است.
اما در فضای مساجد، هدف استفاده حداکثری از فضا به منظور جا دادن بیشترین تعداد نمازگزاران در مسجد است. با این هدف، تمام فضای مسجد، باید پوشانده شود. از آن جایی که معمولا مساجد با اندازه های استاندارد ساخته نمی شوند، رسیدن به این هدف با فرش های با اندازه استاندارد، مشکل است.
استفاده از فرش های با اندازه سفارشی هم به این منظور، با توجه به اندازه بزرگ مساجد، گران تمام می شود. فرش سجاده ای یک فرش رولی است و به میزان مورد نیاز از طول فرش بریده می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در یک طول از مساحت مسجد، شما یک قطعه فرش سجاده ای بدون برش می توانید پهن کنید.
با این توضیحات خرید فرش سجاده ای، یک راه ارزان برای پوشاندن کل فضای مسجد به صورت شکیل است. علاوه بر این که فرش رولی به سادگی قابل جمع کردن و پهن کردن است و این ویژگی استفاده از فرش مسجد را ساده تر می کند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت فرش سجاده ای


مانند هر نوع فرش دیگری، عوامل زیادی بر قیمت فرش سجاده ای موثر هستند. جنس نخ خاب، جنس نخ تار، جنس نخ پود، شانه و تراکم فرش از جمله این عوامل هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل و ویژگی های موثر در قیمت فرش ماشینی، مقاله اطلاعات جامع درباره فرش ماشینی را مطالعه نمایید.

خریداینترنتی فرش سجاده ای قالی کاشان 

یکی از مزیت های خرید فرش سجاده ای قالی کاشان این است که به دلیل محدودیت استفاده از فرش های سجاده ای طرح و رنگ آنها نسبت به فرش های سنتی در فروشگاه ها تنوع کمتری دارند . شما در مجموعه سجاده فرش قالی کاشان می توانید طرح ها و رنگ های متنوعی را پیدا کنید .

هم چنین به دلیل این که محصولات ما به صورت مستقیم از کارخانه خریداری می شوند با قیمت کمتر، بدون واسطه و درب منزل برای شما ارسال خواهند شد.

ویژگی های فرش زمینه سبز

فرش 1500 شانه طرح گل افشان زمینه سبز کاشان

فرش زمینه سبز از رنگ های زمینه خاص در فرش کاشان است. این رنگ زمینه برای دکوراسیون های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. این فرش ماشینی زیبایی و شادابی بی نظیر به فضای منزل شما می دهد . از آن جا چشم انسان توانایی رنگ سبز را بیشتر از سایر رنگ ها دارد ، به هنگام نگاه کردن به رنگ سبز حس خوشایندی را تجربه می کنید . رنگ سبز آرامش خاصی دارد و می توان گفت آرامشی از جنس طظبیعت برای شما به ارمغان می آورد . اگر از علاقه مندان به فرش های ماشینی خاص و جدید هستید ، و در عین حال به دنبال ایجاد دکوراسیون خاص و جذاب در منزل خود هستید ، پیشنهاد می کنیم فرش زمینه سبز را امتحان کنید . 

فرش زمینه سبز با چه دکوراسیونی ست می شود ؟


رنگ سبز از رنگ های محبوب در بین تمام مردم است . رنگ سبز را می توان از رنگ های خنثی دانست چرا که از ترکیب دو رنگ آبی و زرد می باشد . به همین دلیل این فرش ماشینی را می توان در کنار رنگ های سرد و رنگ های گرم استفاده کرد . حتی استفاده از تون های دیگر رنگ سبز نبز در کنار این فرش ماشینی زیبایی و جلوه خاصی دارد .

یکی از رنگ هایی که در کنار این فرش زیبا می توانید استفاده کنید ، رنگ آبی است . که باعث آرامش هر چه بیشتر در فضای منزل شما می شود . هم چنین استفاده از رنگ های سرد در کنار این فرش ماشینی باعث بزرگتر دیده شدن فضای منزل شما می شود .

ترکیب رنگ زرد در کنار رنگ سبز از ترکیب رنگ های پرطرفدار است . هم چنین استفاده از رنگ سفید در کنار رنگ سبز ، از ترکیب رنگ های بسیار محبوب است . این ترکیب در عین سادگی زیبایی و جلوه فوق العاده ای دارد .

رنگ های گرم از جمله رنگ های قرمز و نارنجی در کنار این فرش ماشینی گرما و شادابی بی نظیر دارند . این ترکیب زیبا فضایی سرشار از انرژی برای شما به همراه خواهد داشت . هم چنین این ترکیب باعث بیشتر به چشم آمدن اشیای موجود در اتاق شما و دکوراسیون تان می شود .

رنگ قهوه ای را می توان از رنگ های مکمل در کنار رنگ سبز دانست . این ترکیب فضایی شیک برای شما ایجاد می کند و ترکیب بسیار زیبا برای فضای پذیرایی شما است .

در کنار فرش زمینه سبز رنگ های زیادی را می توان استفاده کرد و رنگ سبز انعطاف بالایی در ترکیب با سایر رنگ ها دارد . 

طرح های فرش ایرانی از کجا آمده اند

طرح های فرش ایرانی

بدون تردید ریشه یابی و بررسی دلایل تولد و گسترش و حتی تغییرات طرح های فرش ایران ، چه از نظر فرم بندی و چه از نظر ریز نقشها و نگاره ها بهترین راه برای طبقه بندی و همچنین نام گذاری تمامی طرح های فرش است .

در این راستا تاکنون مطالعات معدودی توسط کارشناسان مختلف اعم از ایرانی و غیر ایرانی انجام یافته ، اما به دلایلی برخی از این مطالعات از نتایج قابل قبولی برخوردار نبوده اند . عمده ی این مطالعات نیز توسط افراد غیر ایرانی انجام یافته که اصولا با فرهنگ و تاریخ ایران زمین آشنایی چندانی ندارند و لذا نتایج مطالعات آنها در بسیاری موارد به خطا رفته است .

آیا فرش ایرانی منشا ترکی دارد؟ 


عده ای از محققان که از دنباله روان نظریه منشاً ترکی و کلاً غیر ایرانی فرش هستند، در این راه به مطالعات و استنتاجاتی دست زده اند که به تمامی هویت واقعی طرح های فرش ایران را سراسر مخدوش می سازد . چند سالی است که در مورد زادگان طرح های فرش اظهار نظرهای عجیب دیگری نیز شنیده می شود . اکثر نظرات متوجه دو ایده اصلی است یکی به نظریه «شرق به غرب » معروف است که بر آن اساس الفبای اولیه طراحی به وسیله ی ترکمن های آسیای مرکزی به زنان ایران ، آناتولی و قفقاز انتقال یافته است . عقیده ی دوم در جهت مخالف نظریه ی اول است .

بر اساس نظریه «غرب به شرق » ، طرح ها از آناتولی سرچشمه گرفته و به سرعت در سراسر شرق گسترش یافته اند . بر این اساس حتی گروهی از محققان که طرفدار نظریه ی منشاً ترکی فرش هستند ، در اصل و منشاأ ترکی نقوش فرش ایران و سایر دستباف ها نظیر گلیم به مطالعات خاصی دست زده اند . آنها شروع مطالعات خود را از آثار دوران های بسیار دور انتخاب کرده اند تا به اصطلاح هیچ خدشه ای بر نظرات آنان وارد نگردد .

یکی از این آثار ما قبل تاریخ مربوط به قرن نو سنگی در منطقه ی «شتل هویوگ» ترکیه واقع در جنوب قونیه است و طرفداران منشأ ترکی فرش بر روی این آثار بسیار کار نموده اند . یک گروه کاملا مجهز ، متشکل از باستان شناس ، فرش شناس ، پژوهشگران و استادان دانشگاه به سرپرستی جیمز ملارت در مورد آثار مذکور مدتها مطالعه کردند و نتایج دستاورد خود را به طور مفصل در چهار جلد کتاب منشر ساختند و در نهایت ترکیه را گهواره ی فرش بافی نامیدند و سر منشا بسیاری از نقوش را نیز به آن مرتبط نمودند و حتی «شتل هویوگ » را اولین مرکز فرش بافی در ترکیه معرفی نمودند.

در این میان حتی اشاره ای به ایران نگردید و نویسندگان کتب مذکور برای بسیاری از موارد دلایل پیش پا افتاده ای را بیان نمودند . به عنوان مثال برای اثبات منشا ترکی دستبافها کلمه گلیم را بررسی نمودند . میدانیم که ترکها به گلیم «کیلیم » می گویند . آنان این واژه را در ادبیات خود پی گرفتند و چون ادبیات ترک د راین مورد خالی بود از ادبیات فارسی کمک گرفتند . آنان به شعر فردوسی و دیگر شاعران عصر غزنوی استناد کردند و استنباط نمودند که منظور این شاعران از گلیم ، کیلیم بوده است و در نتیجه ریشه ی این لغت ترکی است و بنابراین اصل و منشا این دستباف نیز ترکیه بوده است . اما مهمترین از آن اینکه نقوش دیوار های شتل هویوگ را به نحوی رندانه باز سازی کردند و شباهت هایی تحمیلی میان آن نقوش و گلیم های امروزی ترکیه ) به دست داده اند و نتایج مطلوب خود را به دست آورده اند .

آیا فرش شناسان غربی درباره فرش ایرانی به نتایج درستی رسیده اند؟ 


به طور کلی تا قبل از دهه ی هشتاد و شاید هم دهه ی 70 میلادی علاقه زیادی به بررسی منشا طرح ها وجود نداشت و اغلب مطالعات انجام شده سابقه ای بیشتر از صدر اسلام را در بر نمی گیرد و بسیاری نیز بر این عقیده اند که منشا همه ی طرح ها را باید از زمان اسلام مورد بررسی قرار داد و عبارت هنر اسلامی را معرفی می کنند . تنها در طی 20 سال گذشته است که برخی از فرش شناسان با مطالعات خود به نتایج دیگری دست یافته اند . دکتر سیروس پرهام در مقاله ای انتقاد گونه چنین به تجربه و تحلیل عملکرد غربیان پرداخته است .

« جهد شتابزده ی بیشترین فرش شناسان باختری در رمزگشایی نقشهای قالی ایرانی و گشودن طلسم ترکیب خطوط در هم پیچیده ی اسلیمی و ختایی ( که به ظاهر از هر گونه معنا و مفهوم تهی است و به گفته ی هاکسی « زندگی چون طرح و نقش قالی ایرانی است : زیبا ، ولی بی معنی »)، قصه ای است دراز که به چند دلیل عمده تاکنون راه به جایی نبرده و جز یکی دو تن همه در این راه پر پیچ و خم به بیراهه افتاده اند .

اساسی ترین علت ناکامی ، بیگانگی اکثریت عظیم فرش شناسان غربی است از تمدن و فرهنگ ایرانی که نقوش قالی نیز چون دیگر هنر ها ، در طول سده ها و بسا که هزار ها ، از تار و پود پیدا و نهانی همین تمدن و فرهنگ پدید آمده است . تلاش در سنجیدن و باز نمودن نقشمایه های نگارین ناآشنا با ساده اندیشی آغاز گشت که از جهتی زاده ی اعتقاد به برتری تمدن و جهان نگری غرب بود .

از پس این پندار ، کلید های رمز قالی شرقی به جای آنکه در ژرفای تمدن کهن خاور زمین جستجو گردد در لا به لای اندیشه های نو یافته ی باختری کاویده شد . پژوهش در سیر تحولی نماد پردازی مغرب زمین ، جایگزین کند و کاو در اندیشه های رمزی و نمادی و اساطیری مشرق زمین گردید و نمادهای شرقی به قیاس مفاهیم نمادی غربی به سنجش در آمد .

چنین بود که نقشمایه ی بید مجنون ، که در نزد بیشتر مردم غرب «بیدگریان» خوانده می شود ، نقشمایه ای پنداشته شد مالامال غم و اندوه و قالیهایی را که این نقشمایه بر آن بود « فرش عزا » خواندند که برای پوشش قبر و مراسم سوگواری بافته شده است ! هم در این مرحله ی آغازی بود که نگاره های سه گوش سر و گردن تجرید یافته ی جانوران ، «کلید یونانی » و «قلاب » نام گرفت و نقشمایه ی چهار بازویی میانه ی ترنج های قالیهای فارس «خرچنگ»و «رتیل» پنداشته گشت !

آیا نقوش فرش ایرانی از دیگر کشورهای مشرق زمین می آید؟ 


مرحله دوم کند و کاو را پژوهندگانی آغاز نهاده اند که سرانجام در یافته بودند که کلید رمز نقشمایه های شرق را نمی توان در فضای فرهنگ غرب جستجو کرد . اما به مصداق حکایت ملانصرالدین که کلید خانه اش را در جای تاریک کوچه گم می کند ولیکن در گوشه ی روشن دنبال آن می گردد « چون روشنتر است » اینان نیز راه نزدیکتر و آسانتر و روشنتر را پیش گرفتند و آسیای صغیر و سپس آسیای میانه را نه همان خواستگاه قالیبافی که مهد نقش مایه های قالی بافی پیش از روزگار صفویان بر شمرده اند . ( اصحاب پان تورکیسم البته در این میان دستی داشته اند ) .

مرحله سوم هنگامی اغاز گشت که تنی چند پژوهش ژرفتر و گسترده تر در فرهنگ مشرق زمین را واجب دانستند تا به اصل و منشأ این نقوش معمایی نزدیکتر شوند . چون سرزمین هند به سابقه استعمارگری اروپائیان به غرب نزدیکتر بود و آشناتر ، ابتدا شبه قاره هند را در نور دیدند و به وجد آمدند و در سیر و سفر سر مستانه چندان دور رفتند که به چین و آئین بودا هم رسیدند ، بسیاری طرح و نقش ها که هنرمندان و صنعت گران ایرانی به روزگار سلاطین مسلمان کشمیر در طول سده ی نهم هجری و سپس به همراه همایون پادشاه گورکانی در نیمه های سده ی دهم به هند برده و ترویج کرده بودند ، مغولی خوانده شد و دست پرورده ی پادشاهان گورکانی .

اما مرحله چهارم « طلسم گشایی » در فضای پژوهشی خاصی بنیان گرفت که به واقعیت های تاریخی نزدیکتر بود ، چون تکیه بر پژوهش های گسترده اسلامی داشت . از آنجا که جز قالی پازیریک ، هخامنشی ، تمامی نمونه های به دسترس افتاده ، پس از اسلام بافته شده بود ، همگی طرح و نقش های قالی بافی در پرتو اندیشه های و تعالیم اسلامی به بوته سنجش نهاده شد . دست آورد پژوهشی این مرحله بسیار پر بار بود ، و لیکن آن عیب را داشت که همه چیز را در تاریخ پس از اسلام می جست ، تو گفتی که قالی بافی پس از اسلام پدیدار گشته و پیش از آن هیچ نبوده است .

نویسنده در ادامه اضافه می نماید که ترتیب این مراحل چهار گانه بنا بر تقدم زمانی نیست و گاه دو یا سه مرحله همزمان تحقق یافته و مرحله آغازی نیز از اوایل سده ی مسیحی حاضر تا به امروز در محافل و نشریه هایی همچنان بر دوام مانده است .»