فرش کاشان

فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان

فرش کاشان

فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان

فرش وینتیج یا کهنه نما چیست ؟

                                                                      

فرش کهنه

در میان فرش ها ، فرش های دستباف قدیمی و در اصطلاح کهنه از ارزش بالایی برخوردار هستند. فرش های دستباف برخلاف فرش های ماشینی هر چقدر بیشتر از عمر آنها بگذرد و در اصطلاح هرچقدر پاخور آن بیشتر باشد قیمت و ارش بیشتری پیدا خواهد کرد و مشتریان بیشتری نیز خواهد داشت. در زمانه ای زندگی می کنیم که گویی نمی توان بین سنت و مدرنیته یکی را انتخاب کرد! گاهی دوست داریم تمام عناصر قدیمی را از ذهن و زندگی مان بیرون بریزیم و جدیدترین ها را تجربه کنیم و برعکس گاهی به دنبال خاطرات گذشته و روزهایی می گردیم که می دانیم بازگشتی برایشان وجود ندارد. این موضوع در همه بخش های زندگی مان به خصوص در هنر بسیار دیده می شود. یک مثال ساده از این موضوع می تواند این باشد که در خانه های مدرن نشانه ای از وسایل و اکسسوری های قدیمی و عتیقه می بینیم و با خود فکر می کنیم که قرار دادن آن ها در کنار هم تضاد زیبایی رابه وجود خواهد آورد.

فرش کهنه نما چیست؟

از آنجا که فرش های دستباف کهنه بسیار ارزشمند هستند و قیمت بسیار بالایی هم دارند کسانی که در صنعت فرش فعالیت می کنند از فرش کهنه نما به عنوان جایگزین فرش هایی با قدمت بالا استفاده می کنند. کهنه نما کردن فرش نه تنها امروزه رایج است در گذشته نیز رواج داشته است.

در واقع فرش کهنه نما به فرشی گفته می شود که از روش های مختلفی به منظور دادن جلوه کهنه به فرش استفاده می شود در این روش ممکن است که رنگ اولیه فرش کم رنگ شود و یا اقداماتی انجام پذیرد که قسمت هایی از فرش ساییدگی بیشتری داشته باشد و به اصطلاح پاخور آن بیشتر باشد. در حال حاضر فرش کهنه نما مشتریان زیادی دارد و کسانی که این نوع از فرش ها را خریداری می کنند با علم و آگاهی از این که فرش کهنه نما در روندی غیر طبیعی تهیه شده است برای خرید فرش کهنه نما اقدام می کنند. این نوع فرش ها به سبب زیبایی خاصی که دارند جلوه ویژه ای را به منازل می بخشند.

فرش وینتیج چگونه تولید می شود؟

فرش کهنه نما در ایام گذشته هم مورد توجه بوده است و بسیاری از کسانی که فرش دستباف نو داشتند و از رنگ خام و زننده آن خوششان نمی آمد برای کهنه نما کردن فرش اقدام می کردند. روشی که در گذشته برای بدست آوردن فرش کهنه نما استفاده می شد بسیار آسان بود برای همین منظور فرش را در کوچه ، بازار و محل هایی که پر رفت و آمد بود زیر پای رهگذرها قرار می دادند و یا در جلوی آفتاب پهن کرده و یا به وسیله آب ، خاکستر و چوبک فرش را شستشو می کردند تا فرش کهنه نما بدست بیاید در حال حاضر نیز از روش ها جدیدی در کنار روش های سنتی برای کهنه نما کردن فرش ها استفاده می شود.

عمل دواشور کردن فرش

به یکی از روش هایی که برای تهیه فرش کهنه نما استفاده می شود ، عمل دواشور کردن گفته می شود. در حال حاضر دواشور کردن یکی از مهمترین روش هایی است که برای همین منظور استفاده می شود. در این روش از هیپوکلریت کلسیم که یک ماده شیمیایی است و در اصطلاح تجاری به آن سود و پودر سفید گری نیز گفته می شود برای دواشور کردن فرش استفاده می شود به این روش کلرینه کردن نیز گفته می شود و زمانی که از آن استفاده می شود الیاف و پشم فرش با از دست دادن فلس های خود حالت صیقلی پیدا می کند.

اندازه و دوام مناسب فرش کهنه نما

فرش کهنه نما در حال حاضر به عنوان یکی از انواع فرش های مدرن در صنعت فرش محسوب می شود و فرش کهنه نما در طرح ها و اندازه های مختلفی تولید می شود تا سلیقه تمامی مشتریان را تحت پوشش خود قرار دهد به همین دلیل شما با توجه به محلی که می خواهید فرش کهنه نما را استفاده کنید می توانید اندازه مورد نظر را انتخاب کنید و از این لحاظ هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت. با توجه به این که این فرش ها برای تبدیل شدن به فرش کهنه نما مراحل سختی را می گذرانند معمولا از انواع فرش هایی هستند که از دوام و عمر طولانی برخوردار هستند.

کاربرد فرش کهنه نما در دکوراسیون

مسلما در هر فضایی این فرش ها هستند که شیک و خاص را به وجود می آورند. به خصوص برای ما ایرانی ها فرش یکی از عناصر بسیار مهم و ضروری خانه مسوب می شود. اما ویژگی مهمی که فرش های وینتیج را پرطرفدار کرده در این است که با هر سبک دکوراسیون هماهنگی پیدا کرده و به خوبی در کنار وسایل و مبلمان های مدرن می نشینند.

بنابراین خانه چه به سبک مینیمال چیدمان شده باشد و چه به سبک سنتی، به راحتی با یک فرش وینتیج کامل شده و اصالت خاصی پیدا خواهد کرد. 

برای مشاهده جدید ترین طرح های فرش وینتیج می توانید به فروشگاه قالی کاشان مراجعه کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد